Livsfarlig vardag för El Salvadors busschaufförer

 Över 600 busschufförer har mördats i El Salvador under de senaste fem åren. Kriminella gatugäng ser förarna som måltavlor för både rån och utpressning och chaufförernas vardag är fylld av faror.

José Nuila styr sin buss genom San Salvador, men det är inte den kaotiska trafiken som oroar honom, utan risken att han ska attackeras av medlemmar av något av stadens gatugäng.

Landets 15 000 busschaufförer lever under ett ständigt hot från de två stora gatugängen Mara Salvatrucha och M 18, som på senare år har utvecklats till rena maffiagrupperingar.

Sedan år 2006 har 625 busschaufförer mördats i landet enligt bussbolagens statistik. Bara under årets första kvartal mördades 29 chaufförer.

-En del av mina kollegor har mördats för småsummor eller för att de inte hade några pengar att erbjuda, säger Nuila till IPS.

Det vanligaste brottet busschaufförerna utsätts för är utpressning i form av "beskyddarpengar".

Gatugäng frodas i fattigdom

 El Salvador och grannländerna Honduras och Guatemala har sedan länge haft stora problem med de gatugäng som frodas i den utbredda fattigdomen och sociala marginaliseringen. En rapport från FN:s utvecklingsorgan UNDP visar att närmare 70 procent av de unga i El Salvadors städer saknar möjligheter att skaffa sig den utbildning som skulle kunna bli en biljett ut ur fattigdomen.

Gatugängen i El Salvador beräknas ha uppskattningsvis 40 000 medlemmar.

Enligt UNDP:s rapport om utvecklingen i Centralamerika 2009-2010 så finns det ingen annan region i världen där det begås lika många icke-politiska mord som i El Salvador, Guatemala och Honduras.

José Nuila vet alltför väl hur utbrett våldet är. Han har själv under vapenhot tvingats köra gängmedlemmar.

-De sa att de skulle döda mig om jag stannade, berättar han.

Riskerna gör att många slutar

Landets biträdande transportminister Nelson García säger till IPS att myndigheterna nu planerar att modernisera biljetthanteringen i syfte att få bort kontanthanteringen på bussarna, för att på det sättet minska riskerna.

Även lastbilschaufförer lever i rädsla för att bli rånade och kanske ihjälskjutna av gatugäng. Under februari mördades fem lastbilschaufförer som arbetade med transporter av vattenbuteljer.

Många buss- och lastbilschaufförer slutar på sina arbeten på grund av de stora riskerna.

-Många unga killar som börjar arbeta som busschaufförer blir rånade eller utsatta för utpressning första dagen på jobbet. De kommer inte tillbaka dagen därpå eftersom de inser att de riskerar att bli mördade, säger José Nuila.

 Text: Edgardo Ayala/IPS

Foto: Scott Schaffter/Wikimedia commons